کد مطلب:292047 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:279

داستان ساختگی سرداب
در سامرا، در جوار بارگاه مقدس امام هادی و امام حسن عسكری(علیه السلام)سردابی هست كه به عنوان محل برگزاری نماز توسط سه امام بزرگوار ما حضرت امام هادی و امام حسن عسكری و امام زمان(علیهم السلام) مورد احترام است. اما متأسّفانه برخی نویسندگان و تاریخ نگاران اهل سنّت داستانی ساختگی را مبنی بر غایب شدن امام زمان(علیه السلام) در سرداب در نوشته های خویش آورده و با متّهم ساختن شیعیان به انتظار خروج امام زمان(علیه السلام) از سرداب، آن را مسخره كرده و شیعه را مورد انتقاد قرار داده اند( [17] ).



در پاسخ به این بی احترامی ها، دانشمندان شیعه هم با تحقیق و استدلال، نحوه تلقی آنان را انكار كرده اند. در این جا به جواب مرحوم علامه امینی اكتفا می كنیم كه در «الغدیر» فرمود:



«...و تهمت سرداب، تهمتی زشت تر است، ...شیعه اصلاً اعتقاد ندارد كه امام(علیه السلام) در سرداب غیبت كرده است. و نه آن ها بوده اند كه او را غایب گردانیده اند و نه آن امام معصوم(علیه السلام)از سرداب ظهور خواهد كرد بلكه اعتقاد شیعه به مدد روایات بر آن است كه او از مكه معظمه و برابر كعبه ظهور خواهد كرد و هیچ كس به سرداب قایل نیست ...و ای كاش سازندگان قصّه سرداب در این دروغ فاحش همگی بر یك رأی می بودند تانشانه های ساختگی بودن آن رسوای شان نمی ساخت، و چنین نبود كه یكی از آن ها سرداب را در حلّه و دیگری در بغداد و آن دیگر در سامرا بداند و كسی هم از آن اظهار بی اطّلاعی كند( [18] ).